Quintilian, efterligning og Amalie

Så er universitetet et sted, hvor man kan finde mig igen. Og det var nu faktisk rigtig rart, at komme lidt igang igen, selvom pensumslistens hardcore grammatisk, syntaks og morfologi forventes rimelig.. dødsagtig.
En ny underviser, lektor Charlotte Jørgensen, synes dog at være lige min kop varm solbærsaft med udsagnet:
“Vi har nu læst denne tekst som denne tekst aldrig skal læses”
og det vel at mærke efter to timers analyse, hvor jeg faktisk synes at jeg var ret godt med. Fedest. Nå, men pointen er jo lidt en anden end den umiddelbare – that I know.
Og så tilbage til pensum. Jeg er lige blevet færdig med et uddrag af Quintilian “om efterligning og om originalitet”, og de er nu altså ikke helt dumme de (spanske) romere!
“Ord er ikke af naturen gode eller dårlige (for de er i sig selv ikke andet end lyd), det afhænger udelukkende af, om de er brugt i den rigtige sammenhæng eller ej.”
“For den, der kæmper for at komme først, kommer måske på omgangshøjde, selvom han ikke er i stand til at overhale.”
“Det væsentlige er med andre ord, at den enkelte er klar over, hvad han sætter sig for at efterligne, og ved, hvorfor det er godt.”
Men THE QUOTE OF THE DAY, må helt sikkert gå til noget meget fjernere i ordets fulde betydning:

Amalie kigger på et æsel:
“åååårh, en sød pony, hva!?”
Hun er så fantastisk! Og nej, ikke fordi, jeg kan føle mig bedre end hende i forhold til sprogbrug, og fordi jeg godt ved, at frihedsgudinden ikke er en oscar eller ligger i Hollywood. Men simpelthen fordi ærligheden triller ud af hende – paradise eller ej. – Amalie – du har min respekt.
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar